Hoe schrijf ik een projectplan?


Een aanvraag bij B-YOU is simpel, maar een goed projectplan schrijven maakt het (voor jezelf én anderen) nog makkelijker! Het plan beantwoordt alvast veel vragen van mogelijke partners die het project kunnen ondersteunen. In 7 stappen leggen we je uit hoe!

 

Wat is een projectplan?

Een helder plan waarin je uitlegt wat je wilt maken en hoe je jouw project aanpakt. Voor wie, met wie, met welk doel en wanneer. Je beschrijft dat tot in de details en maakt daarbij gebruik van een logische opbouw (denk aan bijvoorbeeld een inhoudsopgave, inleiding etc.) en ondersteunend beeldmateriaal. Als je partners gaat werven die het project financieel kunnen ondersteunen, zullen veel van de vragen die je krijgt al beantwoord zijn in je plan. 

Tip: De lezer kent jou en je plan nog niet. Leg duidelijk en enthousiast uit waarom jouw idee zo geweldig is!

 

Tips bij het schrijven

Houd bij het schrijven de volgende dingen in het achterhoofd:

  • Probeer kort en bondig te formuleren. Probeer eerst in één regel te zeggen wat je
    wilt doen en licht dit dan in maximaal 500 woorden toe.
  • De lezer weet niet wie jij bent en wat voor fantastisch plan jij hebt. Probeer je
    stuk te schrijven voor die lezer.
  • De lezer is medewerker bij een fonds of misschien eigenaar van een bedrijf dat je
    vraagt je project te sponsoren. Er liggen waarschijnlijk nog een aantal andere
    projectplannen op de stapel. Zorg dat jouw stuk eruit springt door enthousiasme,
    overzichtelijke informatie en heldere taal.

 

De indeling

  1. Aanleiding

    Waarom wil je dit project organiseren? Is het je droom, ben je geïnspireerd door een plek, of ben je toe aan een volgende stap in je ontwikkeling als maker? Leg uit!
  2. Doelen

    Wat wil je bereiken, voor jezelf én je publiek? Hoe helpt het project bij je eigen ontwikkeling als jonge maker? Hoeveel mensen bereik je of hoe vaak komt je project in de media?
  3. Projectbeschrijving

    Wat organiseer je precies? Welke discipline(s), materialen of tools gebruik je? Vertel wat jouw project anders maakt en hoe het iets bijzonders toevoegt aan de stad, wijk of straat!
  4. Doelgroep

    Voor wie organiseer je het project? Bijv. dansstudenten, kunstliefhebbende jongeren of buurtbewoners. Wees duidelijk! Zo bereik je makkelijker je doelgroep en kun je je publiciteit slim plannen.
  5. Publiciteitsplan

    Hoe maak je je project bekend? In je publiciteitsplan beschrijf je welke doelgroep je wilt bereiken en via welke (on- en offline)-kanalen. Kies de beste manieren om je publiek te bereiken!
  6. Fasering

    Hoe ziet je project er organisatorisch uit? Heb je repetities, opnames of andere stappen, zoals deelnemers zoeken of een decor bouwen? Vertel wat je doet, waar, wanneer en met wie!
  7. Begroting en dekkingsplan

    Maak een realistische begroting met alle kosten voor je project. Leg in je dekkingsplan uit hoe je alles betaalt—je wilt geen verlies of winst maken (subsidie is daarvoor niet bedoeld).


Here to help!

Je hoeft je projectplan nog niet helemaal af te hebben om een aanvraag te doen bij B-YOU! We denken met je mee en geven advies over wat er nog nodig is.


Dus, ben je klaar om je ideeën om te zetten in actie? Doe meteen een project-aanvraag via B-YOU.