Esmée Soetekouw
Esmée Soetekouw is 18 jaar, zingt klassiek en opera, o.a. bij Souvenir Jeugdkoor, en speelt piano en gitaar

Mijn naam is Esmée Soetekouw, ik ben 18 jaar en ik woon in Tilburg. Mijn kunstvorm en allergrootste passie is muziek. Ik zing klassiek zang, opera, ik zing in een koor en daarnaast speel ik piano en gitaar.

Hoe lang ben je al actief in deze discipline?

Ik ben altijd al bezig geweest met muziek. Als klein kind zong ik en danste ik rond het huis. Op mijn achtste nam ik pianoles, zangles en later ook musicalles. Pas toen ik op mijn twaalfde bij het Souvenir Jeugdkoor o.l.v. Peggy Hegeman ging zingen, opende ik mijn ogen voor klassieke muziek. Ik zit nog steeds bij datzelfde koor, het bevalt me erg goed! Twee jaar geleden nam ik klassiek zangles van een student van het conservatorium en dit jaar heb ik de vooropleiding gedaan op het conservatorium in Tilburg voor klassiek muziektheater. Ik speel nu ook bijna twee jaar gitaar. De basis heb ik mezelf aangeleerd maar omdat ik het zo leuk vond, heb ik besloten om gitaarles te nemen en me er verder in te verdiepen. Zo staan er nog veel meer instrumenten op mijn lijstje: cello, banjo en dwarsfluit wil ik graag nog een keer leren.

"Met mijn zang wil ik mensen ontroeren en verenigen. Daarbij hoop ik mijn publiek en leerlingen nét zo te inspireren als mijn favoriete artiesten en zangdocenten dat bij mij hebben gedaan. Mijn doel is om opera weer op de kaart te zetten, zeker bij de jongere generatie."

Waar haal je je inspiratie vandaan?

Mijn inspiratie haal ik eigenlijk uit alles wat me tot denken zet. Gesprekken met vrienden, (levens)lessen van mijn docenten, een wandeling door de natuur. Maar ook het dagelijks leven, de seizoenswisseling of een klein stroompje langs de weg. Daarnaast inspireren eigenlijk bijna alle kunstvormen mij. Ik kan ontzettend genieten van poëzie, literatuur, fotografie, schilderkunst... De verschillende gebieden beïnvloeden en versterken elkaar ook, dat vind ik echt geweldig: een fototentoonstelling wordt alleen maar mooier wanneer die begeleid wordt door een orkest, en andersom ook.

Welke thema’s zijn belangrijk in het beoefenen van je kunstvorm?

Veel thema's die in ons leven voorkomen, komen terug in opera. Opera is een muzikale representatie van het leven. De liefde, de dood, valsheid, de moeilijkheden van opgroeien, etc. Daarnaast zijn er de huidige sociale kwesties om opera, of eigenlijk alle klassieke muziek, heen. Hoe ziet de toekomst van klassieke muziek eruit? Hoe krijgen we jongeren naar het theater? Hoe kunnen we muziek meer integreren op school?

Wat wil je met het uitoefenen van je kunstvorm bereiken, wat is je doel?

Met mijn zang wil ik graag mensen bereiken, mensen ontroeren en verenigen. Mijn doel is om mijn internationale solocarrière te combineren met lesgeven. Daarbij hoop ik mijn publiek en leerlingen nét zo te inspireren als mijn favoriete artiesten en zangdocenten dat bij mij hebben gedaan. Mijn doel is daarnaast om opera weer op de kaart te zetten, zeker bij de jongere generatie. Dit wil ik doen d.m.v. bijzondere projecten en verrassende samenwerkingen. Zoiets als wat Freddie Mercury en Monserrat Caballé hebben gedaan in 1988 lijkt me fantastisch!

Wie zijn je helden / van wie heb je het meest geleerd?

Lisette Oropesa, een opera zangeres die regelmatig in The Metropolitan Opera in New York staat, houdt in deze Corona-tijden dagelijks masterclasses via Zoom. Die zijn zo leerzaam en leuk! Er komen heel veel verschillende dingen aan bod: soms bespreken we Mozart en hoe je zijn aria's moet aanpakken, soms laat ze goede zangoefeningen aan ons zien en soms geeft ze tips voor audities en competities. Maar het leukste is wanneer er mensen zijn geselecteerd om te gaan zingen tijdens de masterclass en zij ter plekke aan hen zangles geeft. Als je niet bent geselecteerd, wat een hele kleine kans is omdat er vaak wel 500 mensen aanwezig zijn in de masterclass, ben je een toeschouwer en daar leer je ook heel erg veel van! Zij is mijn held omdat ik bewonder hoe zij met veel passie en enthousiasme vertelt over haar ervaringen en zangles geeft aan mensen over de hele wereld. En dan hebben we het nog niet eens over hoe mooi ze zingt!

Wat beschouw je als je grootste mislukking?

Vorige zomer mocht ik in The Hub Band spelen op het Cambridge Folkfestival. Ik had me ingeschreven, filmpjes opgestuurd en ik was uitgekozen! Mijn moeder en ik vlogen met z'n tweeën naar Cambridge en omdat we van de gelegenheid gebruik wilden maken, hadden we een afspraak gemaakt met de College of Music van Cambridge University. We kregen een veel te lange rondleiding op de faculteit maar we durfden het niet af te kappen omdat die vrouw die de rondleiding gaf zo lief was. Het gevolg: ik kwam veel te laat aan op de eerste repetitie. Ik kende niemands naam want iedereen had elkaar al leren kennen in de tijd dat ik er niet was, en daar bovenop had ik ook geen gitaar meegenomen omdat dat niet handig was in het vliegtuig. Er moest dus ook nog ter plekke een gitaar voor mij geregeld worden... Oeps...

Met Bob Chilcott

En je grootste succes?

Afgelopen zomer heb ik een koorcursus gedaan op Sherborne School, een kostschool in Engeland. Een fantastische ervaring. Een hele week zat ik tussen alleen maar Engelsen. Ik heb er heel veel geleerd over koormuziek en over de Engelse koorcultuur. Daar is het doodgewoon om bij een koor te zitten, niks geen stoffige reputatie. De helft van ons koor bestond gewoon uit jongens, ik had nog nooit met zoveel jongens samen gezongen! Het niveau lag erg hoog, we gingen niet noot voor noot alles instuderen maar we zongen het stuk eerst gewoon helemaal door en als er daarna nog foutjes in zaten, haalden we die er uit. Dit heeft mijn 'sightreading skills' wel verbeterd! Daarnaast kregen we workshops van de wereldberoemde componisten John Rutter en Bob Chilcott, met wie we ook in Sherborne Abbey zongen. Ik vond het extra bijzonder om Bob Chilcott te ontmoeten omdat we bij mijn koor in Tilburg regelmatig stukken van hem hebben gezongen. Na deze cursus wist ik zeker dat ik de muziekwereld in wilde!

Waar wil je over 10 jaar mee bezig zijn, of wat zou je willen hebben bereikt?

Over 10 jaar ben ik 28. Dan is mijn stem hopelijk al helemaal volgroeid en kan ik dus de échte opera wereld in. Ik zal dan veel geduld moeten hebben gehad met de ontwikkeling van mijn stem, maar ondertussen wil ik al mee hebben gedaan aan opera's en competities, nationaal en internationaal. Je kan nooit te veel ervaring hebben! Ook wil ik op mijn 28e al een zangdocent zijn en workshops geven. Zo maken we opera weer populair!

Wat wil je verder nog kwijt?

Wij van het Souvenir Jeugdkoor doen binnenkort een productie en we kunnen nog wat mensen gebruiken! Hou je van zingen? Kom dan vooral een keer een proefles meedoen!