Je hebt hard gewerkt aan je voorstelling, concert of expositie in Tilburg. Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen komen kijken en genieten van wat jij maakt. Maar hoe zorg je dat mensen ook écht komen kijken of luisteren? Het begint allemaal met een goede, duidelijke én aantrekkelijke tekst. Daarmee trek je de aandacht en maak je mensen nieuwsgierig.
We delen graag een aantal praktische tips.
Een goede tekst geeft altijd antwoord op de belangrijkste vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom.
Zinnen als: ‘Er is koffie’ of ‘na afloop kun je napraten’ geeft extra informatie, maar ze maken niemand écht nieuwsgierig naar je optreden. Probeer daarom in je tekst een sfeer of gevoel neer te zetten, zodat mensen zin hebben om te komen.
Kleine tip: Dit voorbeeld werd meegenomen tijdens de workshop ‘Samen werken aan effectief communiceren’ op 18 februari 2025. Wil je de volgende keer ook meedoen aan zo’n inspirerende bijeenkomst? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan houden we je op de hoogte.
Stel jezelf de vraag: waarom zou iemand naar mijn optreden willen komen? Verplaats je eens in hun perspectief. En wees eerlijk: zou je zelf naar dit concert of deze voorstelling gaan? Vaak kom je dan vanzelf op goede ideeën om je tekst pakkender te maken.
Mensen willen natuurlijk ook weten wat ze moeten doen om een ticket te kopen of hoe ze meer informatie kunnen vinden. Sluit daarom altijd af met:
Welke tone of voice gebruik je in de communicatie? Zorg dat dit in lijn staat met je kernwaarden, missie en visie. Is één van je kernwaarden bijvoorbeeld ‘laagdrempelig’? Gebruik dan woorden als ‘je’ ipv ‘u’. Dat maakt het al een stuk toegankelijker en informeler.
Maar denk ook na hoe je het visueel gaat presenteren. Een mooie foto van een vorige voorstelling of een pakkende sfeerfoto maakt meteen verschil.
Is je tekst klaar? Lees je tekst nog eens rustig door en laat iemand anders eens proeflezen. Zo zie je snel of de tekst helder en foutloos is.
Met deze tips heb je en goede basis om je optreden in de spotlights te zetten. Veel succes!