1. Begin bij de basis

Een goede tekst geeft altijd antwoord op de belangrijkste vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom.

  • Wie treedt er op? (noem je groep of naam)
  • Wat ga je doen? Of wat laat je zien of horen? (bijv. een koorconcert, theatervoorstelling, expositie)
  • Waar vindt het plaats? (met adres of duidelijke locatie)
  • Wanneer is het? (datum én tijd)
  • Waarom mag je dit niet missen? Waarom doe je dit? Waarom is dit bijzonder? (bijvoorbeeld een jubileum, een unieke samenwerking of thema)

2. Maak het aantrekkelijk

Zinnen als: ‘Er is koffie’ of ‘na afloop kun je napraten’ geeft extra informatie, maar ze maken niemand écht nieuwsgierig naar je optreden. Probeer daarom in je tekst een sfeer of gevoel neer te zetten, zodat mensen zin hebben om te komen.

  • Begin met een titel die prikkelt. We geven even voorbeeld: zou jij eerder kaarten kopen voor “Kom naar ons toneelstuk” of ‘Jij bepaalt het einde van dit toneelstuk!’? Een goede titel maakt nieuwsgierig en trekt meteen aandacht.

Kleine tip: Dit voorbeeld werd meegenomen tijdens de workshop ‘Samen werken aan effectief communiceren’ op 18 februari 2025. Wil je de volgende keer ook meedoen aan zo’n inspirerende bijeenkomst? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief, dan houden we je op de hoogte.

  • Geef een tipje van de sluier en vertel wat het publiek van je voorstelling kan verwachten: “Het koor brengt verrassende combinaties van klassiek en pop.”
  • Houd het kort en to the point. Twee tot drie alinea’s zijn vaak genoeg.

3. Denk vanuit je publiek

Stel jezelf de vraag: waarom zou iemand naar mijn optreden willen komen? Verplaats je eens in hun perspectief. En wees eerlijk: zou je zelf naar dit concert of deze voorstelling gaan? Vaak kom je dan vanzelf op goede ideeën om je tekst pakkender te maken.

4. Vergeet de praktische informatie niet

Mensen willen natuurlijk ook weten wat ze moeten doen om een ticket te kopen of hoe ze meer informatie kunnen vinden. Sluit daarom altijd af met:

  • Ticketinformatie of entreeprijs
  • Eventuele aanmeldlink of website
  • Bereikbaarheid (parkeren, openbaar vervoer)

5. Maak het (visueel) aantrekkelijk

Welke tone of voice gebruik je in de communicatie? Zorg dat dit in lijn staat met je kernwaarden, missie en visie. Is één van je kernwaarden bijvoorbeeld ‘laagdrempelig’? Gebruik dan woorden als ‘je’ ipv ‘u’. Dat maakt het al een stuk toegankelijker en informeler.

Maar denk ook na hoe je het visueel gaat presenteren. Een mooie foto van een vorige voorstelling of een pakkende sfeerfoto maakt meteen verschil.

6. Check en laat nalezen

Is je tekst klaar? Lees je tekst nog eens rustig door en laat iemand anders eens proeflezen. Zo zie je snel of de tekst helder en foutloos is.

 

Met deze tips heb je en goede basis om je optreden in de spotlights te zetten. Veel succes!